середа, 23 жовтня 2013 р.

 Професійна майстерність вчителя у сучасному світі
XXI століття висуває перед педагогічною освітою особливі завдання і, в першу чергу, ставить завдання підготовки педагога-майстра, педагога-гуманіста Модель педагога XXI століття передбачає передусім професійну, компетентну, таку, що творчо розвивається особистість, в якій переважають духовно-етичні, гуманні якості. Вчитель-гуманіст має свій гуманістичний почерк педагогічної діяльності, уміє ставити і вирішувати завдання гуманного виховання, встановлювати гуманістичний стиль взаємин з учнями, організовувати спільний пошук цінностей і норм поведінки. Сучасна українська система освіти зазнає сьогодні цілий ряд змін, що виражаються в появі альтернативних типів учбових закладів, використанні нових програм і допомоги, зміні змісту освіти, застосуванні нових педагогічних технологій і інших інновацій. Це вимагає від педагога широти ерудиції, гнучкості мислення, активності і прагнення до творчості, здібності до аналізу і самоаналізу, готовності до нововведення. Підготовка сучасного педагога повинна відповідати вимогам, що висуваються до інноваційної діяльності, потрібне моделювання структури такої діяльності майбутнього педагога, яка формує готовність до сприйняття, розробки або використання новітніх освітніх програм, технологій, та не впливає на його професійну позицію. Як би не мінявся час, ціннісні установки і віяння, завжди буде затребуваний педагог-майстер. У сучасних умовах все більше з'являється вчителів-майстрів своєї справи: вчителів року, вчителів-експериментаторів, дослідників, творчо працюючих вчителів. Це фахівці вищої кваліфікації, високої культури, розробники авторських програм, що володіють альтернативними педагогічними технологіями, індивідуальним стилем роботи, найповніше реалізовують свій творчий потенціал, добиваються високих результатів в навчанні і вихованні, розвитку підростаючих поколінь. Кожен вчитель повинен удосконалювати свою педагогічну майстерність, яка являє собою вищий рівень педагогічної діяльності, що виявляється в творчості вчителя, в постійному вдосконаленні мистецтва навчання, вихованні і розвитку людини. Педагогічна творчість розглядається як стан педагогічної діяльності, при якому відбувається створення принципово нового в змісті, організації учбово-виховного процесу, у вирішенні науково-практичних проблем. Педагогічна діяльність сучасного педагога – це прояв постійної різносторонньої творчості. Вона передбачає наявність у педагога сукупності творчих здібностей, якостей, дослідницьких умінь, серед яких важливе місце займають ініціативність і активність. глибока увага і спостережливість, мистецтво нестандартно мислити, багата уява і інтуїція, дослідницький підхід до аналізу учбово-виховних ситуацій, розв'язання педагогічних завдань, самостійність думок і висновків. Педагогічна майстерність перш за все пов'язана з особою педагога, з комплексом якостей, які сприяють забезпеченню високого рівня самоорганізації професійної діяльності. Набір якостей вчителя-професіонала, що допомагає йому забезпечити учбово-виховний процес на високому творчому рівні, достатньо широкий. Найважливішими з них є громадянськість і патріотизм, гуманізм і інтелігентність, висока духовна культура і відповідальність, працьовитість і працездатність. Головні якості педагога-майстра – людинолюбство і уміння спілкуватися з людьми. Педагогічна майстерність з технологічної точки зору – це система, основними компонентами якої є висока загальна культура, гуманістична спрямованість, професійні знання і вміння, творчість і педагогічні здібності Визначити, наскільки педагог володіє педагогічною майстерністю, допомагають показники ефективності педагогічної майстерності: 1. покращення кількісних і якісних характеристик учбової діяльності учнів; 2. зменшення часу на досягнення конкретної учбової мети; 3. міцність засвоєння і закріплення знань, умінь, навиків у учнів; 4. полегшення учбової діяльності учнів; 5. задоволеність процесом навчання, викладачем, з боку учнів; 6. ставлення до навчання. Таким чином, педагогічна майстерність може бути розглянута як динамічний процес розвитку сукупності професійно-особових якостей педагога, його умінь і здібностей, що дозволяють вчителеві здійснювати ефективно професійну діяльність. Чи кожен педагог може стати майстром? А на це питання ми нажаль не маємо відповіді і пропонуємо кожному спробувати дати свою відповідь.

Немає коментарів:

Дописати коментар